روابط عمومی ۰۹۰۲۲۰۰۷۸۷۰ پاسخگویی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ (به جز ایام تعطیل)

اماکن تاریخی

اماکن تاریخی

اماکن تاریخی

 

شهر زیر زمینی کاریز

قنات کيش بيش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و آب شيرين قابل شرب ساکنان جزيره را تامين مي‌کرده است. قنات كيش از نظر طول رشته قنات و يا عمق چاه‌ها قابل مقايسه با قنات‌هاى ديگر نقاط ايران نيست‌، اما با توجه به شيب بسيار كم جزيره‌، چگونگى هدايت آب‌هاى زيرزمينى به سطح زمين در كيش بسيار مهم بوده و نشان مى‌دهد كه در زمان خود از پيشرفته‌ترين روش‌ها براى حفر قنات استفاده مى‌كردند. امروزه مجموعه قنات با تغيير كاربري به يک شهر زير‌زميني شگفت‌انگيز بدل شده که بيش از ۱۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و اکنون کاريز کيش خوانده مي‌شود.

درخت سبز
در انتهاي طولاني ترين مسير آبرفتي باستاني كيش، آب‌هاي سطحي به قسمتي از منطقه شمالي جزيره كه به دره پرتغالي‌ها معروف است سرازير مي‌شوند، لذا اين منطقه از سرسبزي خاصي برخوردار است. در اطراف يكي از كهنسال‌ترين درختان لور جزيره، مجموعه درخت سبز احداث شده است.
درخت سبز كهنسال‌ترين درخت «لور» جزيره است و احتمالا بين ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال عمر دارد. بر شاخه هاي اين درخت، گره هايي با نخ يا پارچه زده شده است كه در نگاه اول آن را به نوعي مقدس مي نماياند. گروهي از مردم عقيده دارند كه اين درخت شگون دارد و به همين دليل به قصد برآورده شدن نيازشان پارچه‌هايي به شاخه‌هاي آن مي‌بندند.

شهر باستانی حریره

شهر تاریخی حریره کیش که از توابع شهرستان بندر لنگه است در قسمت شمالی جزیره در منطقه ای که ساحل آن از سطح دریا ۱۰ متر فاصله دارد واقع شده و در گذشته بندری مهم برای ارتباط با چین ، هند و اروپا بوده است . شهر باستانی حریره که از جاذبه های گردشگری کیش محسوب می شود. اکنون دارای آثاری باقی مانده از معماری شهری است و فقط در گوشه هایی از آن تاق ها ، پوشش ها و سقف های سالم به چشم می خورند که از گزند تخریب در امان مانده اند .

کشتی یونانی
کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ شمسی توسط شرکت ویلیام هامیلتون در بندر گلاسکو اسکاتلند ساخته شد. این کشتی روز ۴ مرداد ۱۳۴۵ و در هنگام بازگشت به کشور یونان به گل نشست. بعد از گذشت هشتاد روز تلاش، یدک‌ کش هلندی اورینوکو نتوانست این کشتی یونانی را بیرون کشد. تلاش های بسیاری برای بیرون کشیدن این کشتی غول پیکر انجام گرفت ولی هیچ کدام از این تلاش ها مثمر ثمر واقع نشد و به دلیل اینکه عملیات بیرون کشیدن کشتی ، هزینه اقتصادی بسیار زیادی را متحمل می کرد و مقرون به صرفه نبود، به ناچار سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند و بار موجود در آن تخلیه شد.

آب انبار دوقلو
این آب انبار با معماری جالب توجه دارای دو گنبد و پنج بادگیر در اطراف آنها است که وظیفه‌ ورود و خروج هوا و خنک کردن آب درون آب انبار را به عهده دارند. در آب انبارها برای ایجاد تهویه طبیعی و نگه داشتن آب نزدیک به دمای انجماد از بادگیرها استفاده می شده است. بادگیرها هم که حتما میدانید، جزئی از معماری باستانی ایران محسوب میشوند.

 

جزیره هندورابی
جزیره هندورابی یکی از توابع جزیره کیش به شمار میرود .این جزیره با وسعتی حدود ۲۳ کیلومتر مربع چه از نظر تاریخی چه از نظر طبیعی از جایگاه خوبی برخوردار است. هندورابی حدود ۲۸ کیلومتر از کیش فاصله دارد .جمعیت بسیار کمی در این مکان زندگی میکنند که در روستایی به نام هندرابی ساکن هستند و از طریق صید ماهی گذران زندگی میکنند.

روستای باغو
یکی از سکونتگاه های قدیمی در جزیره زیبای مرجانی کیش , روستای باغو کیش می باشد. که امروزه تبدیل به یکی از دیدنی های کیش شده است. این قسمت که در دورترین نقطه از قسمت مدرن جزیره قرار دارد در واقع نشان دهنده زندگی پیشینیان و ساکنین اولیه جزیره می باشد. روستای باغو در جنوب غربی جزیره و در نزدیکی کلبه هور کیش قرار دارد.که شغل اصلی آن ها دامداری است. دام های زنده در جزیره کیش از این روستا تامین میشوند. به جز دامداری مردم در این جزیره به تولید عسل و فروش آن در جزیره مشغول هستند.

 

 

 

0 نظر

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد