روابط عمومی 09022007870 05138475047

جلوگیری از آفتاب سوختگی

جلوگیری از آفتاب سوختگی

جلوگیری از آفتاب سوختگی


در روزهاي آفتابی تابستان و شروع تعطیلات  چيزي بهتر از اين نيست كه با خانواده خود یا دوستانمان به مسافرت برويم تا از زيبايي هاي طبيعت بهره‌مند شويم. هرچند روزهاي فصل تابستان خوشايند است اما اشعه خورشيد مي تواند به پوست ما صدمه بزند و احتمال آفتاب سوختگی برای اکثر افراد وجود دارد. با ما همراه باشید تا روش های جلوگیری و درمان آفتاب سوختگی را بیان کنیم.


راه‌های جلوگیری از آفتاب سوختگی


۱- حداقل ۲۰ دقیقه قبل از آنکه به محیط آفتاب مستقیم وارد شوید ضد آفتاب را استفاده کنید تا پوست شما وقت آن را داشته باشد که این ماده را به خود جذب کند. گردن، پشت سر، دستان، روی بینی و حتی روی گوش خود را فراموش نکنید و حتما کرم ضد آفتاب بزنید. اگر هوا ابری هم هست اشتباه نکنید، آفتاب پشت آن اثرش را خواهد گذاشت، ضد آفتاب خود را حتی اگر آفتاب را نمی‌بینید، بزنید. و ترجیحا از ضدآفتاب با spf بالای ۱۵ استفاده کنید.


۲- از ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر شدت آفتاب بسیار بیشتر است و بیشترین تاثیر اشعه‌ها دراین زمان روی شماست، دراین ساعات بیشتر مراقب باشید یا در صورت امکان در این ساعات از خانه خارج نشوید.


۳- استفاده از پوشش مناسب لباس مي‌ تواند به عنوان یک عامل محافظت کننده از آفتاب باشد، آستین لباس باید بلند باشد. از دستکش برای پوشش دست ‌ها استفاده شود. توجه کنید لباسی  که از جنس و رنگ مناسب تهیه شده باشد علاوه بر حفظ شما از آفتاب شما را خنک نگه نیز خواهد داشت.از کلاه ‌‌‌هاي نقاب‌دار و از عینک‌‌‌ هاي آفتابي استفاده شود. اینها علاوه بر محافظت از چشم، از پوست اطراف چشم ها نیز محافظت مي ‌كنند.


۴- مایعات زیاد بنوشید زیرا با افزایش تعریق، فرد در معرض بیماری های پوستی نیز قرار می‌گیرد.


راه های درمان آفتاب سوختگی


۱- حمام آب سرد بگیرید. وارد شدن به وان آب خنک یا دوش آب سرد به سوختگی و بهتر شدن شما کمک می کند. اما به هیچ عنوان صابون به نقطه سوخته نزنید که حساسیت آن نقطه را بیشتر می‌کند. کمپرس آب سرد هم به درد شما کمک زیادی می‌کند. یا یک پارچه را داخل آب سرد خیس کرده و چند دقیقه مستقیم روی قسمت‌های سوخته بگذارید. مستقیم از یخ استفاده نکنید. با خیس کردن مجدد پارچه، آن را سرد نگه دارید.


۲- بلافاصله پس از رسیدن به منزل از ترکیبات حاوی آنتی اکسیدان مثل ویتامین C و ویتامین E استفاده کنید. این ترکیبات رادیکال‌های آزاد ایجاد شده روی سطح پوست را خنثی می‌کنند و خطر آفتاب سوختگی و عوارض دیگر نور خورشید را از بین می‌برند. از غذاهای غنی شامل ویتامینE می توان به آجیل، آووکادو، سبزیجات برگ دار اشاره کرد.


۳- از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده کنید، بی‌حس‌کننده‌های موضعی راه خوبی برای تسکین موقت درد و التهاب آفتاب‌سوختگی است.


۴- آب زیاد بنوشید. زیرا آفتابی که بدنتان را سوزانده است مطمئنا آب بدنتان را هم بخار کرده است.


۵- درمان های خانگی :

 خیار حاوی ترکیبات خنک کننده ای است که به تسکین پوست و کاهش آفتاب سوختگی کمک می کند. ویتامین C موجود در خیار نیز برای حفظ رطوبت پوست مفید است.
 اضافه کردن چند قاشق ‌غذاخوری پر جوش‌شیرین به آب تقریبا سرد و حمام‌کردن با آن به تحمل آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند.
 ماست تاثیر بی نظیری در کاهش اثرات آفتاب سوختگی دارد. زیرا پوست را خنک کرده و قرمزی را کاهش داده و منافذ پوست را کوچک می‌کند.
سرکه سیب، روند بهبودی پوست سوخته را تسریع می‌کند و خارش و التهاب پوست را کم می‌کند.
عسل را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی پوست آفتاب سوخته بمالید و پس از ۲۰دقیقه آن را کاملا با آب سرد شستشو دهید.
سیب زمینی شسته را بردارید و به تکه های کوچک تقسیم کنید. سپس آنها را در خردکن گذاشته و آنقدر به هم بزنید تا کاملا خرد شده و آب آن در بیاید. نقاط سوخته را با مقداری از این ماده خیس کنید و خوب روی نقطه سوخته بمالید. این کار را هر چند ساعت انجام دهید مطمئن باشید درد ناشی از سوختگی شما کمتر خواهد شد.
عصاره یا ژل "آلوئه ورا" را روی پوست بمالید. اجازه دهيد به مدت ۱۵ دقيقه روي پوست بماند تا خشك شود. در اين مدت سلول‌هاي پوست به خوبي از مواد مغذي موجود در عصاره آلو‌ئه‌ورا تغذيه مي‌كنند. سپس ژل خشك شده روي پوست را با آب نيمه ولرم بشوييد.

0 نظر

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد