روابط عمومی ۰۹۰۲۲۰۰۷۸۷۰ پاسخگویی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ (به جز ایام تعطیل)

عجم زنده کردم بدین پارسی

عجم زنده کردم بدین پارسی

عجم زنده کردم بدین پارسی

آرامگاه فردوسی جاذبه پربازدید و دیدنی شهر مشهد و میزبان تاریخ دوستان، ادب شناسان و عاشقان هنر و زبان پارسی است که پیوند دهنده هنر معماری با حماسه سرایی است.
آرامگاه این شاعر نامدار در شمال شهر تاریخی توس، در باغی بزرگ واقع شده است . در این باغ استخری بزرگ و در کنار آن مجسمه فردوسی ساخته ابوالحسن صدیقی هنرمند نامی ایران قرار دارد. در انتهای باغ آرامگاه و پشت بنای آرامگاه نیز دروازه رزان شهر طابران توس دیده می شود.
به طور کلی آرامگاه از سه قسمت  تشکیل شده است. در بخش میانی سنگ قبری از جنس مرمر در وسط سکویی مرمری قرار گرفته است. بخش دوم تالاری مربع شکل از سنگ مرمر با تزیینات کاشی کاری است. چهار ستون بلند با دو سر ستون بزرگ در چهارگوشه این تالار وجود دارد و تصویر مردی بالدار در بالای ضلع جنوبی بنای اصلی نمایان است. بخش دیگر محوطه پلکانی پوشیده از سنگ مرمر است که اتاق روی آن قرار دارد. 
امروزه در این آرامگاه، موزه، کتابخانه و امکانات رفاهی جهت بازدیدکنندگان و گردشگران طراحی و ساخته شده است. بنای موزه توس در ضلع غربی آرامگاه فردوسی، به همت انجمن آثار ملی و با طراحی مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است. 

 

0 نظر

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد