روابط عمومی ۰۹۰۲۲۰۰۷۸۷۰ پاسخگویی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ (به جز ایام تعطیل)

7 ادویه گران قیمت دنیا

7 ادویه گران قیمت دنیا

7 ادویه گران قیمت دنیا

به قسمتی معطر از گیاه که می تواند تنه ی درخت باشد مثل دارچین یا میوه ی آن مانند فلفل سیاه و یا دانه جوزهندی ، ادویه گفته میشود که کاربرد آنها بیشتر برای رنگدار کردن ، معطر و خوش طعم کردن غذا است.
با وجود موارد کاربرد فراوان ادویه ها بعضی از آنها ازلحاظ دسترسی کمیاب و ازنظر قیمت گران هستند که عمدتا بدلیل شرایط سخت کشت ، تولید و فرآوری آنهاست.
در اینجا برخی از ادویه های گرانقیمت جهان را معرفی میکینم:

۱- زعفران
یکی از گرانترین مواد غذایی در سراسر دنیا زعفران است که از دسته ادویه جات به حساب می آید. این ادویه از تار های قرمز گل زعفران ، گیاهی که بومی آسیای مرکزی می باشد به عمل می آید. علت گرانی این ادویه تعداد کم تارهای قرمز مادگی درهرگل زعفران (تقریبا ۳ تاردرهرگل) است که باعث میشود برای تولید هر کیلو زعفران ۱۱۰ هزار تا ۱۶۵ هزار گل باید به عمل بیاید بنابراین تولید زعفران امری زمانبر و با میزان کار زیاد می باشد. امروزه در کشور های اسپانیا، ایتالیا، یونان، هند و ایران زعفران به صورت عمده پرورش داده می شود، در میان زعفران ها، زعفران کشمیر مرغوبیت بیشتری دارد. استفاده از زعفران برای رنگ آن در غذا ها متداول است.
۲- وانیل
وانیل دومین ادویه گرانقیمت دنیاست. بیشترین موارد استفاده وانیل در بستنی، کیک، دسر، کوکی و اکثر شیرینی ها است.علت قیمت بالای وانیل آن است که گل های آن به صورت مصنوعی و با دست گرده افشانی می شوند، پس از این که میوه ها نیز می رسند با دست چیده می شوند، این فرایند کار زیادی نیاز دارد و این موضوع در مورد وانیل طبیعی صدق میکند نه وانیل های مصنوعی یا عصاره وانیل.
۳- هل
هل یک گیاه بومی جنوب غربی هندوستان است و از بزرگترین کشور های صادر کننده آن می توان به گواتمالا اشاره کرد. برای تهیه این ادویه نیروی کار انسانی زیادی نیاز است تا دانه های کوچک حاوی غلاف برداشت شود به همین دلیل قیمت این ادویه بالاست. از هل سبز به عنوان چاشنی غذاهای شیرین استفاده می شود. این گیاه همچنین به عنوان درمان مکمل برای اختلالات گوارشی، عفونت لثه و دندان، سل و التهاب پلک استفاده می شود. 
۴- میخک
میخک گیاه بومی شرق آسیا و کشور اندونزی است. این گیاه در زنگبار، هند، ماداگاسکار، پاکستان و همچنین مناطق سردسیر سریلانکا پرورش داده می شود. میخک از گذشته تاکنون برای تجارت استفاده می شده و اکنون به عنوان یکی از گرانقیمت ترین ادویه های دنیا به شمار می رود. میخک عطر و بوی شگفت انگیزی دارد و برای طعم دار کردن بسیاری از غذاهای هندی، آفریقایی و خاور میانه ای استفاده می شود. علاوه بر این طعم تند میخک در تهیه گوشت، کاری، سس مارینا، نوشیدنی های گرم، کوکی ها و پای ها به کار می رود.
۵- دارچین
بدون شک دارچین یکی از پرکاربردترین ادویه های دنیاست. از دارچین به عنوان یک طعم دهنده و شفادهنده در طب باستان مصر یاد می شود. دارچین را از پوست خارجی درختچه دارچین به دست می آورند. دارچین را بومی شمال سریلانکا می دانند، اما در هند و اندوزی نیز به دست می آید. امروزه از دارچین برای دادن طعم شیرین به دونات، شکلات و شیرینی ها و در تهیه نوشیدنی هایی مانند قهوه و کاکائو داغ نیز استفاده می شود.
۶- زردچوبه
زردچوبه را میتوان سلطان ادویه ها نامید .این ادویه پرکاربرد بومی جنوب غربی هندوستان است.زردچوبه بیش از همۀ ادویه‌ها خاصیت ضدالتهابی، ضدویروسی، ضدباکتری، ضدسرطان و ضدقارچ را داراست. از رنگ زرد زردچوبه نیز در رنگرزی و تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. در طب چینی از این ادویه برای درمان همه چیز از آلرژی گرفته تا آلزایمر و آرتروز استفاده می‌شود.
۷- فلفل
یکی از پرکاربرد ترین ادویه ها در سراسر دنیا، فلفل سیاه است. این ادویه بومی جنوب هندوستان  است و در آنجا به صورت گسترده کشت می شود. این ادویه در ویتنام نیز به صورت گسترده تولید می شود به طوری که ویتنام در حال حاضر بزرگترین صادر کننده فلفل در در جهان به حساب می آید. فلفل قرمز حاوی کپسایسین است که هم مزۀ تند آن را سبب می‌شود و هم فواید آن را برای سلامتی رقم می‎زند. فلفل هر چه تندتر باشد، کپسایسین آن بیشتر است.

0 نظر

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد