روابط عمومی ۰۹۰۲۲۰۰۷۸۷۰ پاسخگویی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ (به جز ایام تعطیل)

طبیعت گردی

طبیعت گردی

طبیعت گردی

 

دهکده ییلاقی شاندیز
 شاندیز با آب و هوای خوشی که دارد، در ۴۰ کیلومتری غرب مشهد واقع شده این منطقه ترکیبی است از رودخانه های متنوع، دره ها و درختان بلند چنار، سپیدار و ارغوان و صدای خوش پرندگانی مثل هد هد٬ باغ های انبوه و حیواناتی مثل گراز و گرگ تکمیل می‌کنند. شاندیز منطقه ای تفریحی است که دارای فروشگاه های صنایع دستی است و در امتداد بلوار وکیل آباد واقع شده است .

طرقبه
مشهد، ییلاقات خوش آب و هوای زیادی دارد ولی یکی از محبوب ترین ییلاقات آن، طرقبه است که تنها ۱۸ کیلومتر با مشهد فاصله دارد. آب و هوای لطیف، رودخانه، رستوران های متنوع، فروشگاه‌های سوغات، باغات میوه، مکان‌های تفریحی و تاریخی مثل  سد چالیدره، بند گلستان، دره ارغوان، دره داغستان و رودخانه دهبار که قلب این منطقه محسوب می‌شود از جمله دلایل این محبوبیت است. باید به همه اینها دیزی و ششلیک طرقبه را نیز اضافه کرد
نیمه‌ اول سال وقت بهتری برای رفتن به این ییلاق است، پاییز زیبایی هم دارد، اما یکی از سردترین نقاط اطراف مشهد در زمستان است.

نغندر

روستای نغندر منطقه ای است ییلاقی و خوش آب و هوا و سرسبز و زیبا که به دلیل داشتن چشم اندازهای طبیعی ، به ویژه درتابستان مورد توجه مسافران و ساکنان مشهد است.این روستا زمستانهای سرد و تابستان های گرم و خشک دارد .آب روستای نغندر از رودخانه تامین می شود.نام قدیمی آن نوغان دره است. نغندر از واژه نوغان به معنای ابریشم گرفته شده است.به دلیل دارا بودن اقلیم مطبوع و آب و هوای مناسب محل استراحت خانواده‌های علاقه‌مند به طبیعت و جاذبه های گردشگری مشهد است.در ارتفاعات این روستا نیز بقایای قلعه ای کهن به چشم می خورد.نغندر از توابع بخش طرقبه شهرستان طرقبه در استان خراسان رضوی در انتهای بلوار وکیل آباد- جاده طرقبه واقع شده است .

جاغرق

روستای ییلاقی جاغرق در 21 کیلومتری شمال غربی مشهد و در فاصله ی 7 کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است.
 جاغرق دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و زمستان های سرد و تابستان های معتدل داردکه از جریان رودخانه بهره می برد و دارای باغ‌های میوه و دره‌های سرسبز و پرآب می‌باشد. در این منطقه اقامت‌گاه‌ها و رستوران‌هایی برای گردشگران ایجاد شده است. آب و هوای این منطقه، معتدل کوهستانی است که وجود باغات میوه و ارتفاعات و دره‌های پوشیده از گیاه و چشم‌اندازهای زیبا، جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است.

عنبران

این روستا به فاصله یک کیلومتر بعد از طرقبه واقع شده است، و به دلیل داشتن طبیعت زیبا و گل ها و گیاهان معطر عنبران نامیده شده است،در این روستا برای رفاه حال مسافران رستوران،کافه و اقامتگاه های متعدد ایجاد شده است.این روستا به دلیل این که از چشم انداز های زیادی برخوردار است یک تفریحگاه مناسب برای کسانی است که می خواهند از سفر خود لذت ببرند.
سد چالیدره
چالیدره  یکی از دره های فرعی طرقبه است که امکان قایق سواری در سد و ماهیگیری برای گردشگران را فراهم می‌کند. در اطراف این سد چندین رستوران هم هست .چالیدره دارای تله کابین نیز هست ودر۱۸ کیلومتری شمال غرب مشهد- مسیر راه جاغرق واقع شده است .

 

 برای طبیعت گردی چگونه کوله بار سفر ببندیم           ⇒⇒⇒  کلیک کنید 

 

روستای کنگ 
نواحی روستایی خراسان، جزو مناطقی است که معمولا مسافران آنها را نادیده می‌گیرند؛ درحالی‌که مناطق دیدنی زیادی دارد که البته دسترسی به بعضی از آنها از طریق وسایل حمل‌ونقل عمومی سخت است، ولی ارزش دارد که برای رسیدن به آنها تاکسی بگیرید یا اگر ماشین شخصی دارید، حتما برای پیداکردن آنها وقت بگذارید. روستای دنج و زیبای کنگ با ماشین یک ساعت تا مشهد فاصله دارد و یکی از بهترین نمونه‌های مناطق روستایی خراسان است. این روستا، پر از خانه‌های قدیمی در دامنه‌ی کوه است و فرصتی عالی برای مسافران فراهم می‌کند تا سبک زندگی روستایی ساکنان منطقه را ببینند.

روستای دهبار

روستای دهبار به فاصله ۱۴ کیلومتر از طرقبه در دامنه رشته کوههای بینالود قرار گرفته است. طبیعتی زیبا و بکر و آب و هوایی تمیز و سرشار از اکسیژن و همچنین مردمانی خونگرم و بانشاط و مهمان نواز از ویژگیهای این روستا می باشد.
برای رسیدن به این روستا با گذر از طرقبه به سمت جاغرق،می بایست از اولين سه راهي سمت چپ به سمت روستاي طرقدر راهي شد( رستوران گنجعلی خان در ابتدای آن قرار دارد ) ، بعد از گذر از روستای طرقدر و عبور از کنار پروژه بزرگ ارغوان و بعد از رسیدن به دو راهی دهبار – کلاته آهن ٬ مسیر سمت راست را انتخاب و بعد طی مسیری زیبا و کوهستانی به روستای دهبار رسید. 
دهبار مورد علاقه طبیعت گردهاست. روستایی که مثل بیشتر روستاهای ییلاقی، در دل دره است وتپه ماهورهای بلند از هر طرفی روی ان سایه انداخته است. در پیچ و خم جاده، نمای کاملی از دهبار را می بینیم، مثل باریکه ای که در دل دره امتداد یافته است. روستا در بالادست  و باغ ها در پایین دست،در مسیر رودخانه ای کشیده شده است. همچنین این روستا دارای رودخانه ای بسیار زیبا و زلال است که به دلیل ناشناخته بودن هنوز بکر مانده است.
روستای زیبای دهبار می تواند مکان مناسبی برای سپری کردن یک روز تعطیل و استراحت باشد.

دره ارغوان
دره ارغوان از مناطق دیدنی اطراف مشهد است این دره چون از درختچه‌های ارغوان پوشیده شده، دره ارغوان نامیده‌اند.
ارغوان درختی‌ست با شکوفه‌های بنفش و برگ‌های قلبی شکل که از همین روی به درخت عشق(Love Tree) معروف شده است و بهترین زمان برای مشاهده این زیبایی، اوایل اردیبهشت ماه است.
ارغوان دره در فاصله چهار کیلومتری «طرقبه» و در مسیر «طرقدر» به روستای «کلاته آهن» قرار دارد. از انتهای محله طرقدر در طرقبه، وارد مسیری می‌شوید که شما را به روستای «کلاته آهن» می‌رساند. قبل از رسیدن به روستای «کلاته آهن»، مسیری آسفالته به دره‌ای باز و پهن منتهی می‌شود که‌‌ همان «دره ارغوان» است.
در دره ارغوان طرقبه مشهد علاوه بر درختان ارغوان، چند چشمه و انبوهی از درختان چنار به چشم می خورد که بر زیبایی های این منطقه گردشگری افزوده است. علاوه بر این اهالی این منطقه از شاخه های ارغوان که از انعطاف خاصی برخوردار هستند، سبدهای ویژه ای درست میکنند و این سبدها در بخش صنایع دستی آنها جای می گیرد که به آن سبد بافی یا ارغوان بافی می گویند.

روستای کردینه
مسیر دسترسی به کردینه از جاغرق به قدری زیبا است که در حین حرکت، هدف و مقصد نهایی را گاه فراموش می‌کنید و غرق در زیبایی‌های جهان اطرافتان می‌شوید.
به خصوص اگر سفرتان را از اواسط بهار که سرسبزی‌ها به اوج خود می‌رسد آغاز کرده باشید.
این منطقه زیبا از جاغرق شروع شده و پس از طی حاشیه رودخانه و ارتفاعات پوشیده از گل و گیاه به کردینه امتداد می یابد.
اگر جاده خاکی بعد از دهبار را که با تابلو نارنجی مشخص است ، تا پایین رودخانه ادامه  دهیم به روستای کردینه مشهد می رسیم.
همه چیز در اینجا رویایی به نظر می رسد و همین زیبایی ها این روستا را به بهشتی گمشده تبدیل کرده است .


روستای زشک

روستای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و حدودا در فاصله ۵۴ کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است. این روستا بعد از شهر شاندیز واقع شده است.روستای زشک به دلیل دارا بودن چشم اندازهای بسیار زیبا، آب و هوای معتدل و نیز باغ های سرسبز میوه و وجود چشمه سارهای متعدد به عنوان یکی از بهترین مناطق ییلاقی شهر مشهد شناخته می شود.بهترین زمان برای سفر به این روستا بهار و تابستان است اما دیدنش در فصل پاییز و زمستان نیز خالی از لطف نیست.در این روستا برای رفاه حال مسافران و گردشگرانی که به اینجا سفر می کنند، بخش های خدماتی بسیاری همچون رستوران و چایخانه های سنتی مختلفی را با امکانات متنوع در این منطقه دایر کرده اند.در صورتی که قصد سفر به شهر مشهد را دارید به شما توصیه می کنیم حتما از این منطقه خوش و آب و هوا نیز در مدت اقامت خود بازدید نمایید.

ابرده

یک روستای پلّکانی و خوش آب و هوا در مسیر رودخانۀ زشک و ۴کیلومتر پس از شهر شاندیز است. این روستا دارای باغات فراوان است و چون درخت فراوان دارد هنر نجّاری و منبّت کاری در آن بسیار رایج می باشد. بیشترین مراکز اطراق و پذیرایی در مسیر این روستا ساخته شده امّا هنوز خانه های بکر با سقف چوبی، ایوان و تنور در آن وجود دارد و تعداد آنها نیز کم نیست.

آبشار اخلمد

آبشار اخلمد از آبشارهای استان خراسان رضوی، واقع در ۸۵ کیلومتری شمال غرب مشهد و ۱۵ کیلومتری چناران رو به کوه‌های بینالود و در دو کیلومتری روستای اخلمد قرار دارد. این آبشار از دو آبشار بلند کنار هم تشکیل شده‌است که هر کدام بالای ۸۵ متر ارتفاع دارند.

آبشار قره سو

آبشار قره سو در روستای قره سو درغرب شهر کلات و درحدود ۱۶۰ کیلومتری شمال مشهد واقع شده است. این منطقه کوهستانی پرآب و مصفا مکانی جذاب برای گردشگران بوده و آبشار دیدنی و زیبایی را در دل خویش جای داده‌است. درراه کوهستانی دره قره‌سو و بر دیوارهای سنگی آن نردبانهای فلزی نصب شده تا مسیر رفت‌وآمد به آبشار، برای گردشگران آسانتر باشد .
ابتدای دره با یال های چین دار و با عرض کمتر از چند متر و تماما سنگریزه ای و در اطراف آن لایه های سنگی عمودی به قطر کم و به شکل دیوار دیده می شود. این قسمت چند آبشار کوتاه و بلند دارد که حداکثر ارتفاع آن هشت متر می باشد. این آبشارها نردبان دارند و می توان به آسانی از آنها عبور کرد. پس از چند کیلومتر راهپیمایی جنگل ارس و درختچه های بسیاری دیده می شود. در سمت چپ دره ای فرعی و کوچک وجود دارد. بعد از پیمودن این قسمت از دره در مدت کوتاهی، سرچشمه رود قره سو در کف دره دیده می شود.

آبشار ارتکند

یکی از جاذبه‌ها طبیعی مشهد وجود آبشار ارتکند در ۱۱۰ کیلومتری مسیر مشهد به کلات نادری است. در منطقه ییلاقی و بکر کلات نادری آبشار ارتکند، غار، کوه و جنگل مشاهده می‌کنید. برای رفتن به آبشار ارتکند ابتدا در حدود ۱۱۰ کیلومتری شمال مشهد و بعد از طی کردن حدود ۱۵ کیلومتر ، مسیر فرعی به روستای سررود که ۷ کیلومتری جاده اصلی می‌باشد میرسیم ،روستای سررود توسط کوه‌های تک خانه در ۸ کیلومتری غرب آن و کوه‌های سرشاو در ۳ کیلومتری شمال شرق احاطه شده است. سپس به روستای ارتکند که در ۵ کیلومتری روستای سررود قرار دارد، می‌رسید.

کاخ خورشید

کاخ خورشید یا عمارت خورشید یکی از زیباترین کاخ های موجود در ایران است که به دستور نادر شاه افشار موسس سلسه افشاریه در اوایل  سلطنتش در سال ۱۱۰۸ خورشیدی ساخته شد. این کاخ در شهر کلات و در ۱۵۰ کیلومتری شهر مشهدواقع شده است.
این کاخ در وسط باغ بزرگی قرار دارد که شامل یک بنا در سه طبقه‌است. این بنا یک بنای آرامگاهی است نه محل زندگی و کاخ شاهی. به نیت آرامگاه نادر ساخته شده اما هرگز تکمیل نشده و با مرگ نادر نیمه کاره رها شد. کتیبه داخلی آیاتی از سوره نباء دارد که مربوط به مرگ و حیاط پس از مرگ است و همچنین شکل بنا این مساله را تایید می کند .سنگهای پر حجم و سنگین بنا، که موضوع آن‎ها انواع میوه‎های گرمسیری و پرندگانی چون طوطی ، نشانگر این است که احتمال دارد سنگ تراش‎های این بنا را نادر شاه از هند آورده باشد زیرا میوه‎هایی چون موز، آناناس و ... در آن زمان در ایران وجود نداشته است تا سنگ تراشان ایرانی توانسته باشند شبیه آنها را حجاری کنند.

 

بند گلستان
بند گلستان یکی از جاذبه های دیدنی استان خراسان رضوی و شهر مشهد است که در۸ کیلومتری غرب مشهد بر روی رودخانه گلستان ساخته شده است.
 از عمر این بند حدود ۵۰۰ سال می گذرد و طی سال ها تغییراتی در آن ایجاد شده است. امکانات رفاهی و تفریحی که به این منطقه اضافه شده بند گلستان را جز مکان های توریستی تفریحی مهم مشهد قرار داده است.
آب های جمع شده پشت این بند که توسط صخره ها احاطه شده است منظره ی زیبا و چشم نوازی ایجاد کرده و قایق سواری در این آب هارا برای گردشگران فراهم نموده است.این بند از جمله موقوفات علی بن موسی‌الرضا است .
نام بند گلستان از روستای گلستان در پایین دست طرقبه گرفته شده است که به دلیل وجود مزار امام زادگان یاسر و ناصر اهمیت مذهبی خاصی دارد.

مسیر کوهپیمایی بابا کوهی
از جمله مسیرهای کوهنوردی مشرف به رشته کو‌های بینالود ارتفاعات بابا ‌کوهی در منطقه آب و برق می‌باشد که با شیب ملایم و ایجاد پارکینگ و زمین بازی کودکان و تعبیه پله تا راس کوه به یک تفرجگاه مناسب خانوادگی تبدیل گردیده است.

روستای ازغد

 یکی از روستاهای زیبا و بکر منطقه طرقبه در دامنه رشته کوههای بینالود می باشد. این روستا به جهت داشتن آثار تاریخی از جمله درب مسجد با قدمت بسیار و منحصر به فرد – درخت چنار قدیمی – حمام و مدرسه علمیه و قبرستان قدیمی در کنار دره های سرسبز – آب فراوان – رویش گیاهان متنوع و عطراگین همواره مورد علاقه کوهنوردان، گردشگران، و دوستداران طبیعت قرار گرفته است. روستای ازغد به فاصله ۲۴ کیلومتری طرقبه قرار گرفته است. مهمترین نکته اهمیت این روستا داشتن پیشینه تاریخی و قدیمی آن می باشد.

باغ وحش وکیل آباد
مجموعه‌ی پارک جنگلی وکیل آباد که از موقوفات حاج حسین ملک می باشد در جنوب‌غربی شهر مشهد و در کنار پارک جنگلی وکیل آباد و شهر بازی مشهد احداث شده است. باغ وحش وکیل آباد با مساحت ۴۰۰۰۰ متر مربعی خود بزرگترین باغ وحش کشور به شمار می‌آید که حیوانات بسیاری از گونه های متفاوت در آن گرد هم آورده‌اند که دیدن آنها برای بازدیدکنندگان و گردشگران بسیار شگفت‌انگیز است. در این باغ وحش ۱۲۵ گونه جانوری که شامل ۶۱ گونه از پستانداران، ۴۹ گونه از پرندگان، ۱۰ گونه از آبزیان و ۵ گونه از خزندگان نگهداری می‌شود و جمعا تعداد آن‌ها به ۸۱۲ عدد می‌رسد. شما با رفتن به باغ وحش وکیل آباد مشهد می‌توانید از انواع حیوانات آبزی، پرندگان، خزندگان، انواع حیوانات گوشت‌خوار و علف‌خوار همچون شیر، ببر، خوک، تمساح، شامپانزه، گراز، مار، لاما، گوزن، سیاهگوش، قوچ و بسیاری از گونه‌های در حال انقراض یا کمیاب دیدن کنید. تایگون‌ها از جالب‌ترین گونه‌های حیوانی باغ وحش وکیل آباد به شمار می‌آیند که حاصل پیوند ببر و شیر (ببشیر) است و در ۱۵ سال پیش برای اولین بار این حیوان در آمریکا به وجود آمد که نمونه‌ی آن را در این باغ وحش می‌توانید تماشا کنید. جالب است که بدانید ببر بنگال، ببر اندونزی، تیزشاخ سفید، قوچ و میش آئوراد، تمساح، لاما (شبیه شتر)، پلنگ آفریقا، سیاه‌گوش از جمله حیواناتی هستند که منحصراً در این مجموعه نگهداری می‌شوند و در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند.شما می‌توانید با سفر به شهر مشهد، گردش و تفریحی هیجان انگیز را در باغ وحش وکیل آباد تجربه کنید و سفری به یاد ماندنی را در کنار خانوادتان داشته باشید. 

آبشارهای اطراف مشهد
آبشار آبقد
این آبشار در روستای آب قد واقع گردیده و مسیر دسترسی آن از بلوار شاهنامه می باشد این آبشار ۱۰ متر ارتفاع دارد.
آبشار آب گرم کلات
یکی از پر بازدید کننده ترین آبشار در نزدیکی روستای آب گرم مشهد به کلات واقع گردیده است از ویژگی های شگفت انگیز این آبشار می توان به دمای آن اشاره نمود که در تمام سال می توان در آن آبتنی کرد .
مجموعه آبشار های آغداشت
این آبشارهای شگفت انگیز شامل ۵ آبشار فصلی و کم آب است که در عمیق ترین و باریک ترین دره ی شرق کشور واقع گردیده و بسیار شگفت انگیز و محصور کننده است.لازم به ذکر است که بازدید از این آبشارها احتیاج به تجهیزات فنی داشته و این مجموعه آبشار در روستای آغداشت پس از کلات نادر واقع گردیده است.
آبشار های دره اجنه
این آبشارها نیز در روستای اخلمد واقع گردیده و نیاز به تجهیزات و تخصص دارد.
آبشار المتین
این آبشار که ۲۰ متر ارتفاع دارد در جاده مشهد به کلات و در فرعی روستای آب گرم واقع گردیده است. برای رفتن به این روستا که کمی دور افتاده است باید روستای متروکه المتین را یافت و معمولا پیدا کردن این آبشار راحت نمی باشد .
مجموعه آبشار های ایدلیک
این مجموعه آبشار شامل ۳ آبشار مجزا بوده که در مسیر جاده کلات به درگز جاده روستای ایدلیک واقع گریده است که محلی بسیار بکر و زیباست بازدید از این آبشار در فصول بارندگی به دلیل احتمال وقوع سیل توصیه نمی گردد.
آبشار عمودک
برای دسترسی به این آبشار باید از بلوار شاهنامه به سمت روستای عمودک حرکت کرد لازم به ذکر است که پس از روستای عمودک تا آبشار فاقد جاده بوده و چندین کیلومتر باید از داخل رودخانه حرکت کرد که در فصل های پر آب کمی دشوار می باشد.
آبشار اوی
برای دسترسی به این آبشار باید جاده مشهد به چناران را به سمت روستای فلزی ادامه داد و در حدود ۲ ساعت در مسیر رودخانه پیاده روی دارد و در فصل های خشک بسیار کم آب است ولی در فصل بهار زیبایی چشمگیری دارا می باشد.
آبشار اسفقو
مسیر دسترسی به این آبشار از جاده مشهد به کلات فرعی حمام قلعه روستای اسفقو می باشد. بیشتر باب دل گروههای ماجراجو می باشد.
آبشار بار
این آبشار در مسیر جاده نیشابور به شهر فیروزه در انتهای جاده شهر بار واقع گردیده است و آبشاری بسیار زیبا و جذاب می باشد از ویژگی های شگفت انگیز این آبشار به عرض آن می توان اشاره نمود که عریض ترین آبشار خراسان رضوی به شمار می آید.
مجموعه آبشار های تفنگ دره
برای رسیدن به این آبشارهای زیبا باید از طریق جاده سد کارده به سمت روستای خرکد و سپس به سمت دره سیستان حرکت کرد ولی باید در نظر داشت که این آبشارها راه عبور سختی دارد .

 

 

0 نظر

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد