روابط عمومی ۰۹۰۲۲۰۰۷۸۷۰ پاسخگویی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ (به جز ایام تعطیل)

عمارت دویست ساله

عمارت دویست ساله

عمارت دویست ساله

ابنیه ی تاریخی بخش مهمی از هویت گذشته و فرهنگ یک ملت است . در میان انواع بناهای تاریخی ، خانه ها بیشتر از هر بنای تاریخی دیگری می توانند انسان را با گذشته پیوند دهند. خانه ها محل زندگی بوده اند و با قدم گذاشتن به آنها می توان گرما و صمیمیتی که در گذشته داشته اند را حس کرد.
نمونه ای از این آثار خانه توکلی از خانه های تاریخی مشهد است که بعد از گذشت دو قرن هنوز درخیابان نواب صفوی ۷ پابرجاست و نام آن در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.
این بنا در دوران قاجار توسط یکی از بازرگانان آن دوره بنام " کشمشیان" ساخته شده که پس از فوت وی شخصی به نام توکلی این خانه را خریداری کرده است و از همان موقع با نام توکلی شناخته می شود.
در دوران قاجار هنر معماری نسبت به دوران قبل دچار تحول شده بود. کاربرد پله به عنوان یک عنصر نمایان در معماری خانه‌های دوره ی قاجار به تقلید از معماری اروپا رواج پیدا کرد که این ویژگی در خانه توکلی نیز مشهود است. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این بنا استفاده از کاشی‌کاری و آجرکاری نفیس می باشد که در تمام قسمت‌های ساختمان؛ از درب ورودی گرفته تا نمای بیرون و حتی داخل بنا قابل مشاهده است. هم چنین استفاده از ستون‌های آجری که در نمای ساختمان به کار رفته است و کتیبه ای در بالای آن قرار دارد، زیبایی خاصی به آن بخشیده است.
اگر به مشهد سفر می کنید بازدید از این خانه ی تاریخی و بسیار زیبا که یادآور  بخشی از هویت،فرهنگ و گذشته ی هر ایرانی  است را در برنامه های گردشگری خود قرار دهید.

 

0 نظر

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد