روابط عمومی ۰۹۰۲۲۰۰۷۸۷۰ پاسخگویی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ (به جز ایام تعطیل)

روستای 400 ساله ؛ گذشته ی راه آهن مشهد

روستای 400 ساله ؛ گذشته ی راه آهن مشهد

روستای 400 ساله ؛ گذشته ی راه آهن مشهد

یکی از بناهای برجسته از نظر معماری ، ایستگاه راه آهن مشهد میباشد بطوریکه این بنا در ردیف آثار معماری برتر آسیا قرار دارد و از نظر وسعت جزو بزرگترین سازه های مربوط به صنعت حمل و نقل ریلی میباشد که ساخت آن در سال 1345 به پایان رسیده است.
محلی که راه آهن مشهد در آن واقع شده است در گذشته روستایی بنام امین آباد با قدمتی چند صد ساله بوده است که ادیبانی بزرگ همچون میلی مشهدی در دوره صفویه در این روستا زندگی میکردند.میلی مشهدی شاعر و سخنور و صاحب کتاب " دیوان میلی مشهدی " است که قبر وی در زمان توسعه راه آهن مشهد تخریب شده اما سنگ قبرش که مرمر سیاه و بصورت کتیبه بوده به بقعه هارونیه در بلوار شاهنامه منتقل شده است. برخی اشعار وی در کتیبه های حرم مطهر امام رضا علیه السلام به کار رفته است.
درباره المان زیبای ایستگاه راه آهن گفته میشد با توجه به نزدیکی مقبره نادر شاه افشار به این محل ، این المان از کلاه افشاریان و تاج نادر الگو برداری شده است تا به پایتختی مشهد در دوره افشاریان اشاره کند.
اما امروزه نام " همیشه به سوی او " بر روی این المان نهاده شده و در لوحی که بر پایه آن نصب است نوشته شده که " نشاندهنده یک مرد و زن ایرانی است که نماد انسانها میباشد ، انسانهایی که فضا را درمی نوردند ولی همواره دست به سوی خداوند بزرگ دارند ."
طراح این المان " یعقوب دانش دوست " نام دارد.

0 نظر

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد