روابط عمومی ۰۹۰۲۲۰۰۷۸۷۰ پاسخگویی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ (به جز ایام تعطیل)

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی

حرم امام رضا(ع) 
حرم رضوی یا آستان قدس رضوی، یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد در مرکز شهر قرار دارد و برای اینکه به تمام قسمت‌های آن سر بزنید، باید چند روز برای بازدید از آن وقت بگذارید تا عظمت و بزرگی آن را لمس کنید. حرم رضوی هفت صحن بزرگ و در مجموع ۶۰۰ هزار مترمربع وسعت دارد و از برخی ابعاد و جنبه‌ها، یکی از بزرگترین مکان‌های زیارتی دنیاست. سالانه میلیون‌ها زائر از سراسر دنیا به زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) می‌روند به همین دلیل، این منطقه از شهر، یک منطقه‌ی چندفرهنگی با حال‌وهوایی معنوی است.

آرامگاه فردوسی
آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی در ۲۰ کیلومتری شمال مشهد و در منطقه توس و در باغی باصفا واقع شده. این آرامگاه که معماری آن الهام گرفته شده از معماری دوره هخامنشی است، موزه و کتابخانه توس از جاهای دیدنی این مجموعه است که سالانه یک میلیون نفر از عاشقان خالقان شاهنامه از آن بازدید میکنند ودر بیست کیلومتری مشهد به سمت قوچان، بزرگراه آسیایی (جاده سنتو ) – سه راه فردوسی – سمت راست- شهر تابران توس واقع شده است .

بقعه‌ی خواجه‌ربیع 
بقعه‌ی خواجه‌ربیع، آرامگاه یکی از صحابه‌ی پیامبر اکرم(ص) در شمال شرقی مشهد و در انتهای خیابان خواجه‌ربیع قرار دارد. قدمت این بقعه‌ی زیبا به دوران صفوی برمی‌گردد و در دوران قاجار نیز مرمت شده و قسمت‌هایی به آن اضافه شده است. این بقعه هم مثل بسیاری از زیارتگاه‌ها در ایران، کاشی‌کاری‌های آبی با موتیف گل‌دار و یک گنبد مرکزی متقارن دارد. اطراف این بقعه، یک آرامستان بزرگ قرار دارد که هنوز هم قبرهایی برای فروش دارد. 

آرامگاه عمر خیام، نیشابور 
خیام شاعر، ریاضی‌دان و منجم ایرانی و یکی از مشهورترین شخصیت‌های اهل خراسان در سراسر دنیا است. «ادوارد فیتزجرالد»، رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است که باعث شهرت بیشتر خیام در مغرب‌زمین شده ‌است. بنای فعلی آرامگاه خیام، نمونه‌ای از معماری مدرن ایران در سال ۱۳۴۲ ساخته 
شد. این آرامگاه در نیشابور در یک کیلومتری از مشهد قرار دارد. این شهر به غیر از آرامگاه خیام، میزبان آرامگاه عطار نیشابوری یکی دیگر از شاعران و عارفان ایرانی است.

آرامگاه خواجه مراد مشهد
هرثمه بن اعین مشهور به خواجه مراد، طبق برخی منابع از یاران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بوده است. مقبره وی در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، در سمت جنوب جاده فریمان و بر بلندی های مشرف بر رشته کوه بینالود قرار گرفته است.این آرامگاه همچنین در فاصله سه کیلومتری از خواجه اباصلت واقع شده است. مردم به دلیل اینکه ایشان شخصیتی بسیار مومن و پایبند به معنویات بودند، لقب خواجه مراد را برایش انتخاب نمودند. حاج محمد علی درویش، ملقب به نور علیشاه، این محل را در زمان معاصر ساخته و تحت مراقبت و حفاظت خود قرار داده است. این بنا اکنون توسط اداره اوقاف و امور خیریه خراسان اداره می شود.

آرامگاه خواجه اباصلت 
آرامگاه خواجه اباصلت در کنار جاده مشهد ـ تهران به فاصله 12 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. این مکان از قرنها پیش مزار و مورد توجه شیعیان بوده است و چنانچه امروزه نیز معمول است، گروهی برای تقرب به خواجه، وصّیت می‌کرده‌اند که در کنار وی برای همیشه آرام گیرند و این از سنگ قبرهای کهن که در پیرامون آرامگاه خواجه هست کاملا مشهود است و نشان می‌دهد که حتّی بسیاری از عرفای بزرگ نیز در اینجا مدفونند، چنانچه یکی از سنگ قبر‌ها متعلق است به درویش علی متوفی به سال هفتصد و بیست و شش ه‍ . ق. خواجه اباصلت فرزندصالح (یا سلیمان) هروی است.

امامزاده یحیی (ع) ـ میامی
امامزاده یحیی (علیه السلام) از برازنده ترین فرزندان زید و نواده امام زین العابدین (علیه السلام) است. نام مادرش ریطه دخترابوهاشم عبدالله بن محمدحنفیه است که در سال ۱۰۷هجری متولد شد و علاوه بر کمالات معنوی از روحیه سلحشوری و شجاعت خاصی برخوردار بودند. آستان مقدس امامزاده یحیی (علیه السلام) در شهرستان مشهد، بخش رضویه، ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در ۳۸ کیلومتری شمال شهر رضویه در جوار روستای قدیمی به نام میامی یا میمه قرار دارد.

امامزاده یاسر و ناصر
امامزادگان یاسر و ناصراز فرزندان امام موسی بن جعفر علیه اسلام هستند که به همراه برخی از نزدیکان خود بعد از هجرت امام رضا برای زندگی به خراسان و مشهد امدند. آستان متبرکه امام زادگان سید یاسر و سید ناصر (علیهما السلام) از فرزندان ذکور حضرت امام موسی کاظم (ع) در محور گردشگری روستای گلستان واقع در حدود ۵ کیلومتری غرب شهر مشهد و در منطقه ای کوهپایه ای و کوهستانی طرقبه قرار دارد که مسیر دسترسی به این امامزادگان بسیار آسان است و میتوان به راحتی این آرامگاه را پیدا نمود شما میتوانید برای رسیدن به این ارامگاه همچنین در مسیر مشهد به طرقبه، از وکیل‌آباد و سد گلستان که بگذرید به یک چهار راهی می رسید که مسیر سمت راست آن به طرقبه و عنبران و جاغرق می رسد. مزار این دو امامزاده در اوایل همین جاده قرار دارد.

مقبره میرزا ابراهیم رضوی

میرزا ابراهیم بزرگ‌ترین واقف سادات رضوی است و نسب شریفش با ۲۲ واسطه به امام جواد (ع) می‌رسد. مقبره میرزا ابراهیم در مجاورت کوهسنگی واقع گردیده و تنها بنای تاریخی از دوران شاه صفی در مشهد می‌باشد.

آمامزادگان تبادکان

روستای تبادکان در بخش مرکزی شهرستان مشهد قرار دارد این روستای زیبا دارای پنج امام زاده از نوادگان امام چهارم شیعیان می باشد. این امامزادگان در سال ۱۳۸۶ به وسیله اهالی روستا کشف و توسط متخصصین امور دینی و امور خیریه تایید شدند، پس از آن شجره نامه هایی به نام های فاطمه خاتون (دختر امیر)، سید امیر حسین (پسر امیر)، سید امیر کمال الدین (پدر) و سید کمال الدین محمود (نوه) کشف شد که گواهی کاملی بر صحت این نوشته ها و اطلاعات می باشد .در این مکان امکانات رفاهی برای زائرین این امام زادگان فراهم گشته است.

آدرس :  خراسان رضوی ـ شهرستان مشهد ـ بخش مرکزی ـ دهستان تبادکان ـ روستای تبادکان

 مصلی مشهد

بنای تاریخی مصلی در بلوار مصلی (خیابان فلسطین) بعد از میدان عدالت در قسمت شمالی بلوار قرار دارد که در گذشته بیرون شهر قرار داشته است و ساختمان آن از یک ایوان بلند، دو رواق و یک گنبد آجری تشکیل شده است و دارای کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس‌های گچی زیبایی است. (بازدید از مکان فوق نیازمند هماهنگی قبلی می‌باشد).

میل رادکان 

برای علاقه‌مندان به معماری‌های مرموز باستانی، سفر به روستای رادکان و بازدید از میل رادکان، یکی از کارهایی است که در سفر به استان خراسان رضوی حتما باید انجام بدهند. میل رادکان بنایی استوانه‌ای شکل با گنبد مخروطی است که بر فراز یک تپه‌ در غرب روستای رادکان قرار دارد. این اثر تاریخی مربوط به قرن هفتم هجری است. برج رادکان، که تصور می‌شد آرامگاه یکی از ایلخانیان است؛ تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد. این برج اثر ریاضی‌دان، ستاره‌ شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی است. سفر به این روستا، فرصت خوبی برای دیدن مناظر زیبای روستایی و آثار تاریخی به‌جامانده از قرون پیش است. میل رادکان در ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۳۶ کیلومتری چناران قرار گرفته است.

آتشکده‌ی بازه‌هور 
در روستای کوچک رباط سفید، در ۷۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد، بقایای یک آتشکده‌ی باستانی به نام آتشکده‌ی «بازه‌هور» وجود دارد. این آتشکده احتمالا در دوره‌ی ساسانیان ساخته شده است و یک مکان مذهبی برای زرتشتیان بوده است. این سازه‌ی ساده و سنگی و گلی، کاملا در تضاد با معماری باشکوه اسلامی سایر بخش‌های منطقه قرار دارد و برای کسانی که به معماری باستانی ایرانی و مکان‌های مذهبی قدیمی علاقه‌ دارند، جذاب است.

غار مغان مشهد
این غار در ۳۵ کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان قرار گرفته است. غار دو دهانه دارد و درونش آثار استالاگمیت و استالاکتیت و چندین حلقه چاه وجود دارد که عمق یکی از این چاه‌ها ۲۵ متر است. همچنین درونش پرتگاه و برکه آبی هست که باعث می‌شود از ماجراجویی انفرادی پرهیز کرد. برای ورود به این غار حتما‌ً باید راهنما داشته باشید.


بوستان مینیاتوری مشهد
پارک مینیاتوری، ایرانی کوچک است و آثار باستانی از گوشه و کنار کشورمان در مقیاس کوچک در این پارک به نمایش در می‌آید. در این بوستان ۵۸ نماد فرهنگی، مذهبی و نقاط دیدنی شهرهای مختلف ایران به صورت مینیاتور در آمده و در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است. المان‌های تخت جمشید، آرامگاه فردوسی، پل خواجو، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد، آرامگاه عطار نیشابوری، راه‌آهن مشهد، روستای کندوان، باغ شاهزاده ماهان کرمان و سد کارون تا کنون رونمایی شده‌اند.

پارک علمی پروفسور بازیما
این پارک پر از تجربه های متفاوت است، تجربه هایی مثل مریخ نوردی، ژیروسکوپ فضایی، آسمان نمای خورشیدی و آکادمی زیست شناسی و فضایی مفرح به خصوص برای کودکان و نوجوانان. ساعات بازدید از این پارک ۸ صبح تا ۲۲ است و در انتهای بولوار خیام، منطقه گردشگری سپاد، مجتمع تجاری وصال، طبقه چهارم واقع شده است .

پارک علمی و تفریحی فیزیک سرا
 این مجموعه علمی که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد و در طبقه فوقانی بازار هنر در بخشی از بوستان کوهسنگی واقع گردیده است با نصب برخی دستگاه‌های نشان‌دهنده قوانین فیزیک نظیر دستگاه رعد و برق مصنوعی، ربات پیانیست، چنگ لیزری، دستگاه مه نور و آینه‌های مقعر، محیط مناسبی جهت بازدید علاقه‌مندان فراهم نموده است.

سینما آفریقا مشهد
 روزهای نیم بهای سینما آفریقا فقط روزهای سه شنبه هر هفته میباشد که در این روز شما میتوانید بلیط تماشای فیلم در این سینما را با ۵۰% تخفیف تهیه کنید.
آدرس سینما آفریقا مشهد : ضلع جنوب غربی میدان شریعتی ( میدان تقی آباد سابق) ،سینما آفریقا
شماره تماس سینما آفریقا مشهد : ۰۵۱۳۸۵۹۷۴۵۴

پردیس سینما هویزه مشهد
 روزهای نیم بهای سینما هویزه فقط روزهای سه شنبه هر هفته میباشد که در این روز شما میتوانید بلیط فیلم ها را با ۵۰% تخفیف تهیه کنید.
آدرس پردیس سینما هویزه مشهد : خیابان دانشگاه، نبش چهارراه گلستان ،پردیس سینما هویزه
شماره تماس پردیس سینما هویزه مشهد : ۰۵۱۳۸۴۳۷۵۷۶

 

سینما اطلس مشهد
پردیس سینمایی اطلس دارای چند بوفه ، کافی شاپ ، فود کورت ، فضای سرگرمی ، نگهداری کودک ، شهر کتاب و عکاسخانه سنتی و پارکینگ با ظرفیت هزار خودرو است.
خدمات VIP علاوه بر مبله بودن و حق انتخاب فیلم مورد علاقه از میان فیلم‌های در حال اکران، شامل سرو تنقلات (آجيل و تنقلات سينمايي مثل پاپ كورن و ..)و سرو انواع نوشیدنی‌های طبيعي گرم و سرد مي باشد
همچنين امكان سرو عصرانه ،ناهار و شام نيز در سالن هايVIP وجود دارد.
آدرس: بزرگراه کلانتری، میدان حافظ، بازار بزرگ اطلس، طبقه چهارم
تلفن:۳۳۰۰۱

سینما گلشن
بزرگراه وکیل آباد – مترو هفت تیراکران فیلم در این پردیس از ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ آغاز گردید این پردیس دارای ۴ سالن می باشد که به صورت خانوادگی و یا ارگانی میتوان آن را رزرو نمود.
آدرس: بزرگراه وکیل آباد – هفت تیر
شماره تلفن:۳۸۰۷۵

سینما سیمرغ مشهد
آدرس پردیس سینما سیمرغ مشهد : شهرک غرب (قاسم آباد) ، ضلع شمالی میدان مادر 
شماره تماس پردیس سینما سیمرغ مشهد : ۰۵۱۳۶۲۲۴۵۵۰

سینما پیروزی مشهد
آدرس سینما پیروزی مشهد : بلوار پیروزی، بین میدان حر و چهارراه کوثر ،سینما پیروزی
شماره تماس سینما پیروزی مشهد : ۰۵۱۳۸۸۳۲۵۸۷

سینما قدس مشهد
آدرس سینما قدس مشهد : خیابان پاسداران (جم سابق)، جنب هتل جم ،سینما قدس
شماره تماس سینما قدس مشهد : ۰۵۱۳۸۵۱۳۷۳۸


 

 

1 نظر

  1. توسط jahan| دوشنبه, 09 اردیبهشت 1398

    باعرض سلام وادب خدمت شماوهمکاران محترمتون.ممنون از اطلاعاتی که درمورد مراکزتفریحی مشهددراختیارکاربران قرار میدین.

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد